marți, 10 aprilie 2007

Suntem de fapt D'aci?

In mica vacanta de Paste mi-a cazut în mina o cărticica cu un nume exagerat:
"Româna,Limba vechii europe", autor Lucian Iosif Cuesdean.
Faptul ca toti europenii si cei de rasa alba se trag dintr-un numar mic de oameni care au ajuns undeva in Europa acuma citeva zeci de mii de ani nu ar prezenta nici o dificultate.
Faptul ca locul lor de origine ar putea sa fie undeva in jurul Romaniei iarăşi nu e o problemă.

Ce mi s-o parut însă interesante ar fi citeva rasturnari credibile ale unor idei cu care am fost îndoctrinaţi de mici:

Una din ideile combătute ar fi ca ne tragem din latini.
De fapt autorul sustine ca romanii vorbeau o limba asemanatoare cu tracii,fiind urmasii unor colonizari tracice anterioare. Astfel s-ar explica de ce or uitat dacii limba in 150 de ani de ocupatie. De fapt ei nu au avut nimic nou de invatat.

O alta idee intersanta ar fi o explicatie a numelui limbii si poporului. Român s-ar putea trage din Ru-man, adica Rîu-man - oameni care traiesc pe linga rîuri. Particula man inseamnă om prin limbile germanice, dar de fapt poate fi gasita cu acelasi sens si prin alte cuvinte compuse din romana (gen sarman,gogoman,hoţoman). Poate sa para o explicatie ieftină, dar ar fi singura pe care am auzit-o pină acu. Si e credibilă. Supravetuirea depinde mult de apele curgătoare.
Iar faptul ca toti europenii ar fi supravetuitorii acelor riu-mani de dupa ultima glaciatiune e credibil.

O ultima idee interesanta este ca de fapt multe din popoarele din jur de la care se considera ca româna a imprumutat multe cuvinte (de exemplu slavii sudici,bulgarii) ne sunt mult mai apropiati genetic si lingvistic decit credem, fiind si ei urmasii tracilor (neamul tracilor fiind cel mai numeros şi mai răspândit din lume, după cel al indienilor - Herodot) Triburile de migratori lasind doar citeva sute de cuvinte si anumite schimbari in gramatica (chiar si la unguri de exemplu). Chiar si germanii sau slavii nu ar fi decit niste veri ai tracilor,de care s-au separat doar de vreo 3000 sau 4000 de ani .

Sigur,pina la a ajunge sa consideri engleza un fel de dialect al românei,e destul de departe si destul de greu de susţinut,dar cartea ofera o perspectiva noua interesantă,cel putin pentru noi ca români :)
Un argument în favoarea unei astfel de idei ar fi ca in limba Româna se pot vedea cele mai multe formari ale cuvintelor pe baza onomatopeelor (mai multe decit in alte limbi europene).

Poate ar putea fi un brand bun de tara: "România, ţara mama a tuturor europenilor".
Macar ar fi contrariati cei care îl aud si amuzant e că sunt sanse să fie şi adevărat: toti europenii nu ar fi decît căpşunarii nostri de acu cîteva mii de ani :)

4 comentarii:

Nicu spunea...

Nu cred ca brandul asta ar aduce mai multi turisti, investitori, samd... Asa cum nici Etiopia nu atrage, nici Egiptul, nici Grecia in urma faptului ca acum x mii de ani omenirea a facut niste pasi uriasi prin locurile alea...
Si ca veni vorba, ce-i dom'le cu moda asta cu brandurile ? Pe unde te uiti prin presa romaneasca in ultimul timp, numai de branduri e vorba... brand ici, brand colo, brand puternic, brand slab, brand de tara... si tot asa intr-o veselie. Ce se-ntimpla? lucreaza toata lumea in publicitate ?

Sînică spunea...

Sa-ar putea ca pentru europeni sa tina,ca ei se simt superiori ca albi si nu le place sa stie ca se cam trag din negri. E doar o idee de neprofesionist :)
Romania isi cauta o identitate de mult. Romania e cunoscuta in afara prin Dracula, Hagi, Comaneci?, Nastase?, Tiriac?.. si cam atit am impresia.

In presa o fost un fel de scandal cu "fabulospirit" - o luat unul o caruta de bani pentru prostia asta de cuvint.

Or devenit si romanii constienti de idea de brand si incearca sa-si construiasca...

Nicu spunea...

Funny thing e ca americanii, japonezii, nemtii, francezii... nu se straduiesc sa-si construiasca un brand. Numai turcii, romanii, malaiesienii, cazacii, samd. (vezi reclamele de pe... parca cnn). Mi se pare oleaca ridicol sa vrei sa faci un brand fara sa fie cineva care sa cumpere inainte "produsul". Adica io asa as intui, intii "obiectul" apoi brandul, sa-l distinga de altele asemanatoare. Na ca ma pricep si io la publicitate...Da' sa vezi ce bun is la fotbal si agricultura!

Sînică spunea...

Tarile mari nu au nevoie de promovare pentru ca sunt mereu prezente in stiri.
Dar ai mare dreptate,produsul nostru turistic cam sucks big time si de aici trebuia inceput.
Eu am zis de brand accidental,cel mai intersant mi s-o parut ideea ca latina era foarte asemanatoare cu daca.